Materiał informacyjny

Muzeum Wsi Kieleckiej

Muzeum Wsi Kieleckiej                              Fot. Mariusz Łężniak
Materiał informacyjny

Kategoria: HISTORIA I KULTURA

Za kontynuację konserwacji Kościoła z Rogowa p.w. Matki Boskiej Pocieszenia - restaurację pięciu chorągwi z wizerunkami świętych.

Muzeum Wsi Kieleckiej
Mariusz Łężniak

Tadeusz Sikora, dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej:

- Sakralia należą do najcenniejszych eksponatów w zasobach Muzeum Wsi Kieleckiej. Dzięki staraniom muzealników mamy ich coraz więcej. Serdecznie dziękuję Kapitule Nagrody Lider Regionu za to, że doceniła i zauważyła naszą inicjatywę, aby przywrócić XVIII wiecznemu Kościołowi z Rogowa dawną świetność.

Rekonstrukcja i konserwacja pięciu chorągwi

Pięć chorągwi z wizerunkami świętych pochodzi z kaplicy pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Dyminach koło Kielc. Znalezione zostały w trakcie przeprowadzanej inwentaryzacji więźby dachowej. Przekazane zostały jako dar do Magazynu Zbiorów Muzeum Wsi Kieleckiej. Chorągwie przedstawiają: Matkę Boską Karmiącą i Świętego Walentego; Świętego Rocha; Matkę Boską Częstochowską oraz Świętych Piotra i Pawła; Chrystusa Ukrzyżowanego; Świętego Antoniego Padewskiego i Świętego Piotra.

– Zespół chorągwi znajdował się w katastrofalnym stanie. Ubytki tkanin stanowiły 70 procent pierwotnej powierzchni, a zachowany oryginał składał się z ogromnej liczby oddzielnych, bardzo kruchych fragmentów – zarówno tkaniny z obramienia, jak również płótna z obrazów - mówi dr Wioletta Brzezińska-Marjanowska z Działu Konserwacji Zbiorów Muzealnych. Dziś wyglądają jak nowe. Konserwacja pięciu chorągwi była możliwa dzięki dofinasowaniu uzyskanemu przez Muzeum Wsi Kieleckiej w ramach programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Prace we wnętrzach kościoła z Rogowa trwają nieustająco. Dział Konserwacji Zbiorów planuje kolejne projekty, m.in. przywrócenie świetności stacji drogi krzyżowej oraz konserwację elementów pozytywu muzycznego, które znajdują się w Magazynie Zbiorów Muzeum Wsi Kieleckiej.

Kościół szpitalny pod wezwaniem Matki Bożej Pocieszenia powstał w Rogowie nad Wisłą w 1763 roku z fundacji Michała Wodzickiego, dziedzica Rogowa, podkanclerzego wielkiego koronnego oraz biskupa przemyskiego.

Muzeum Wsi Kieleckiej
Mariusz Łężniak

Ściany świątyni wzniesiono w konstrukcji zrębowej, z drewna modrzewiowego na dębowych podwalinach. Dach krokwiowo-płatwiowy pokrywa gont (krokwie to elementy skośne konstrukcji dachu, płatwie – belki poziome oparte na ścianach szczytowych). Wyposażenie w stylu rokoko pochodzi głównie z XVIII wieku. Belkę, na której znajduje się napis fundacyjny z datą, wykonano z jednego kawałka modrzewiowego drewna. W części centralnej wisi na niej barokowy krzyż z postacią Chrystusa. Uwagę przykuwają też bogato zdobiona ambona oraz oryginalne rokokowe ołtarze boczne. W lewym znajdował się niegdyś olejny wizerunek św. Jana Nepomucena (skradziony przed przeniesieniem kościoła), w prawym zaś obraz przedstawiający scenę Ukrzyżowania. W ołtarzu głównym zawieszono przedstawienie Madonny z Dzieciątkiem pochodzące z II połowy XVIII. Według opracowań omawiających sanktuaria na Kielecczyźnie, obraz ten uznawano za cudowny. W wieku XVIII zasłaniano go zasuwą z wizerunkiem świętego Mikołaja. Przy wejściu na chór ustawiono cenny malowany konfesjonał. Na uwagę zasługują bogate polichromie reprezentatywne dla małopolskiego baroku, z silnymi akcentami ludowymi. Strop nawy zdobi malowidło przedstawiające walkę Michała Archanioła z szatanem, w prezbiterium przedstawiono scenę koronacji Najświętszej Marii Panny. Malatury kościoła z Rogowa odrestaurowane zostały w 1864 roku, podczas remontu świątyni, przez malarza z Wiślicy, Rudolfa Marusieńskiego – który przez lata uchodził za ich autora. W skansenie kościół pełni swoje pierwotne funkcje – jest wciąż czynnym obiektem sakralnym, regularnie odprawiane są tu msze święte.

Materiał informacyjny

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.